tirsdag den 7. juni 2016

Så kom gymnasiereformen

Jeg må starte med at erkende at kampen mod et karakterkrav blev tabt. Det nye karakterkrav er 5, men heldigvis er der i den detaljerede beskrivelse stadig en kattelem tilbage for unge, der ikke klarer kravet første gang.  

Jeg var en af mange, der forsøgte at råbe politikerne op før og under forhandlingerne. Jeg fik som forventet ikke opfyldt alle mine ønsker.

Her er reformen i highlights med mine kommentarer (aftalen om reformen har naturligvis mange flere detaljer, dog er meget endnu kun beskrevet i generelle vendinger):

  • Fortsat fokus på almendannelse – det er det vigtigste, synes jeg!
  • Lokalt råderum – det kan jeg godt lide!
  • Et kortere grundforløb på 3 måneder – en logistisk og pædagogisk udfordring.
  • Mulighed for kunne lave turboforløb og udnytte eksamensterminerne – helt fint!
  • Færre studieretninger - men trods alt mulighed for at søge om at oprette særlige lokale studieretninger!
  • Matematik er som forventet blevet det nye sort -  alle skal have det på B-niveau, undtagen de særligt sprogligt interesserede.
  • Fokus på sprog – gode intentioner, så vil tiden vise om indsatserne er de rigtige.
  • Almen studieforberedelse bliver afskaffet – nu virkede det ellers godt!
  • Studieretningsprojektet skal forsvares med mundtlig prøve  - det er ok. 
  • Rammeforsøg med karakterfri klasser – god ide!
  • Snyd vil kunne straffes med karakteren -3 – det er ikke en logisk straf.   
  • ”Karrierelæring” introduceres –  jeg er ikke begejstret for ordet, der igen understreger at politikerne vil have eleverne til at vælge den rigtige uddannelse/karriere hurtigt.
  • Karakterer fra GSK-fag vil kunne trække ned i gennemsnittet - men ikke op, mærkeligt. 
  • Fokus på digitalisering – det er fornuftigt nok.
  • Retningsgivende mål og styrket kvalitetssikring – forventeligt, det interessante bliver hvordan det skal foregå i praksis og hvad det skal bruges til.
  • Campus er igen på plakaten – det kan både være godt og skidt, lad os vente og se hvad ”campusudspillet” siger.  


Som min lille highlights-liste afslører, er jeg ikke enig i alt i reformen, men nu er opgaven at se fremad, og jeg glæder mig til arbejdet med at implementere reformen. Jeg er helt sikker på at vi på Gribskov Gymnasium også i fremtiden vil kunne uddanne fagligt dygtige, alment dannede og studieparate unge.

1 kommentar:

  1. Det endelige reformudspil var en stor lettelse, og matematik har altid været sort for mig, så det er ikke noget nyt. At snyd til prøver straffes med karakteren -3 fremfor bortvisning forekommer mig ikke at være en skærpelse, som den nye udmelding lyder. Snyderne slipper jo billgere - eller har jeg misfortsået noget? Og personligt kan jeg leve med, at ”kommunikative strategier” (buzz, buzz), som jeg formoder dækker over sprogproduktion, skal styrkes på B-niveau, så længe A får lov at beholde litteraturen. Og Shakespeare. Så bliver engelskstudiet på uni ikke fordummet. Jeg er lettet over at læse den nye 46-sider lange tekst fra the powers that be.

    SvarSlet